16. september 2010

Find din fortid.

En af mine store interesser er slægtsforskning, men da jeg er fuldstidsarbejdende både ude og hjemme har det indtil nu været meget småt med tid til den slags. Jeg har dog samlet diverse billeder og dokumenter fra både min mødrende og fædrende side, og jeg glæder mig til at komme i gang. Min far er død for mange år siden, men jeg har jo stadig min mor, som jeg pumper for oplysninger fra tid til anden.
Er der nogen der har god erfaring med slægtsforskning og evt. kan anbefale et stamtræs-program ????
Nå, men i går aftes så jeg så premieren på DR's nye program, hvor Peter Mygind skulle finde sin fortid, og så fik jeg igen lyst til at gå i gang selv.
Jeg må prioritere, skal starte fra begyndelsen, må i gang....... og ideer (og evt. gode links) modtages meget gerne.

5 kommentarer:

  1. Ja, det lyder spændende med slægtsforskning. God ide, at spørge din mor rigtig meget. Min mor døde for 5 år siden og jeg fortryder idag, at jeg ikke fik mere at vide af hende, mens tid var. Men det kunne jeg jo altid få, tænkte jeg og pludselig var det for sent. Har efter hendes død fået ting at vide af min bror, som jeg ikke i min vildeste fantasi kunne drømme om var sket. Ting, som jeg ved har haft kolossal betydning for hendes liv og som jeg godt ville have delt med hende. Hav en god dag. Hilsen Jette

    SvarSlet
  2. Hej Gitte, jeg har slægtsforsket i en del år og vil anbefale dig følgende link:
    www.slaegtogdata.dk på denne side kan du finde rigtig mange gode ideer til hvordan du kommer igang. Da siden er under opbygning skal jeg også lige henvise til den gamle side www.dis-danmark.dk på siderne er der forum og jeg har mødt meget hjælpsomhed her, når kirkebøgerne har været ulæselige osv.

    Med hensyn til program, kan jeg varmt anbefale på Brothers keeper og legacy, jeg bruger dem begge - men det er et temperament spørgsmål, hvad man vælger. brothers keeper kan downloades på www.brotherskeeper.dk og er et shareware, men begrænsningerne er til at leve med. Legacy, findes her http://www.legacydansk.com.
    Men som du er godt i gang med - spørg familien, selv små oplysninger kan være guld værd.

    God fornøjelse. Der var lidt at starte med. Du er velkomme til at skrive til mig på lonehh@yahoo.dk, hvis der er noget du vil spørge om.

    SvarSlet
  3. Mange tak for input ...... dem vil bestemt gøre brug af.

    SvarSlet
  4. Hej Gitte,

    Der findes efterhånden mange gode slægtsforskningsprogrammer. Nogle af dem er rigtig gode og andre er mindre gode. Jeg benytter selv Family Tree Maker og du kan evt. se resultatet på min hjemmeside om Slægtsforskning i Thy, hvor jeg har samlet mine oplysninger.

    Mvh.
    Bo Lyhne

    SvarSlet